СТАРОДАВНЯ ІСТОРІЯ УКРАЇНИ
1. Браслет з меандровим орнаментом. Мізинська стоянка
2. Кераміка трипільської культури
Найбільш прикметною для трипільської культури (IV - III ст. до н.е.) була її кераміка, адже Трипільська культура не залишила по собі ані величних храмів, ані кам'яних палаців, її матеріальна спадщина схована в землі. Незважаючи на доволі тонкі стінки, трипільський посуд був доволі міцним. Орнамент трипільських глечиків і мисочок мав вигляд спіралі в поєднанні з зображеннямт сонця, місяця, тварин і рослин. Через цей барвистий і цікавий розпис Трипільську культуру називають культурою мальованої кераміки, яка вражає досконалістю форм і орнаментації.Ще одним із досягнень мистецтва трипільських племен є антропоморфна пластика - різні за стилем і формою жіночі та чоловічі зображення, у яких утілено образи божеств, що уособлюють ідею родючості й загального добробуту. Інший тип фігурок - більш реалістична жіноча фігура, уже з позначеними, але не до кінця доведеними ногами. Третій тип - постать жінки, яка сидить. Призначені вони були для ритуальної мети й пов'язувалися з культом жінки-матері.
3. Золота пектораль із кургану Товста Могила. IV ст. до н.е.
4. Золотий гребінь з кургану Солоха
Відомий у світі витвір ювелірного мистецтва грецьких ремісників на скіфську батальну тему. Відноситься до V - початку IV ст. до н.е.Гребінь знайдено під час археологічних розкопок на початку XX ст. у скіфському кургані Солоха на Запоріжжі. Висота пам'ятки 12,3 см, ширина - 10,2 см, вага - 294,1 г. Гребінь має дев'ятнадцять чотиригранних зубців. Його верхня частина прикрашена фігурками лежачих левів.Над левами зображено трьох воїнів: один - верхи на коні долає іншого воїна, який нападає на нього спереду; його поранений кінь лежить під ногами вершника. Третій воїн із мечем поспішає на допомогу вершникові. Усі фігурки, а також окремі деталі обладунку відлито й докарбовано окремо, а потім спаяно та відшлифовано.
5. Збруцький ідол
У 1848 році у річці Збруч біля с. Личківці (нині село Гусятинського району на Тернопільщині) знайдено язичницького ідола, який отримав назву за місцем знахідки. Це чотиригранний стовп з вапняку висотою 2,57 м, з витесаним зображенням чотириликої голови, тулуба з трьох ярусів. Він є втіленням язичницьких уявлень слов'ян про будову Всесвіту. Слов'яни вірили, що Всесвіт складається з трьох світів: неба - світу богів, земного світу людей та підземного світу. Збруцький ідол зберігається у Краківському археологічному музеї.6. Херсонес Таврійський
Територію стародавнього грецького міста Херсонес археологи досліджують ось уже 180 років. За цей час відкрито більше третини міста й знайдено понад 200 тис. пам'яток. з-поміж знахідок чимало унікальних: присяга громадян Херсонеса, викарбувана на камені, твори мистецтва, різноманітне хатнє начиння. Добре збереглися споруди театру й жител, фортечні стіни, храми, житлові квартали, вулиці, гончарні майстерні, рибозасолювальне обладнання, колодязі. Нині на території давнього міста створено Національний заповідник "Херсонес Таврійський".Як і кожне велике місто, Херсонес був оточений міцними оборонними мурами з вежами та мав укріплену гавань. Усередині місто поділялось на квартали, які складалися з 3-4 садиб. У центрі міста була розташована головна площа-агора, поряд із нею - священне місце з храмами, капищами, жертовниками. Навколо головної площі споруджували важливі громадські споруди. У деяких містах їх розташовували на украпленому пагорбі - акрополі. Вулиці були прямими й перетиналися під прямим кутом. Їх забруковували каменем або череп'ям. У місті було кілька громадських лазень-терм, водогін, каналізація. Будинки зводили з каменю, стіни тинькували, дах накривали черепицею.
РУСЬ-УКРАЇНА (КИЇВСЬКА ДЕРЖАВА)
1. Софійський собор у м. Київ. Перша половина XI ст. Сучасний вигляд2. Спасо-Преображенський собор у м. Чернігів. 1036 р. Сучасний вигляд
3. Успенський собор Києво-Печерської лаври. 1073 - 1078 рр. Сучасний вигляд
4. Михайлівський Золотоверхий собор Михайлівського монастиря в м. Київ. 1108 - 1113 рр. Сучасний вигляд
5. П'ятницька церква в м. Чернігів. Кінець XII - початок XIII ст.
6. Вишгородська ікона Богородиці
7. Свенська ікона Богородиці з Антонієм і Феодосієм Печерськими
8. Мозаїки Богоматері Оранти та Христа Вседержителя із Софійського собору в м. Київ. Перша половина XI ст.
9. Мініатюра "Євангеліст Лука" з Остромирового Євангелія. 1056 - 1057 рр.
10. Мініатюра "Родина князя Святослава Ярославовича" з "Ізборника". 1073 р.
КОРОЛІВСТВО РУСЬКЕ (ГАЛИЦЬКО-ВОЛИНСЬКА ДЕРЖАВА). МОНГОЛЬСЬКА НАВАЛА
1. Успенський собор у м. Володимир. 1160 р. Сучасний вигляд
2. Церква святого Пантелеймона поблизу м. Галич. Кінець XII ст.
3. Холмська ікона Богородиці. XII ст.
4. Дорогобузька ікона Богородиці. Остання третина XIII ст.
РУСЬКІ УДІЛЬНІ КНЯЗІВСТВА У СКЛАДІ ІНОЗЕМНИХ ДЕРЖАВ У ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ XIV - ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ XVI СТ. КРИМСЬКЕ ХАНСТВО
1. Верхній замок у м. Луцьк. Друга половина XIV - XV ст.
2. Костел святого Варфоломія в м. Дрогобич. 1392 - XV ст.
3. Хотинська фортеця
4. Кам'янець-Подільська фортеця
5. Покровська церква-фортеця в с. Сутківці. 1476 р.
6. Замок Паланок (Мукачівський замок). XIV - XVIII ст.
7. Вірменський собор у м. Львів. 1363 р.
8. Генуезька фортеця в м. Судак. XIV - XV ст.
9. Бахчисарайський історико-культурний заповідник XVI - XVIII ст.
10. Ікона святого Юрія Змієборця із с. Станиля поблизу м. Дрогобич
11. Ікона Богородиці з пророками з церкви у с. Підгородці
12. Церква зішестя Святого Духа в селі Потелич. 1502 р.
13. Ікона Олексія Горошковича "Успіння Богородиці". 1547 р.
УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ РЕЧІ ПОСПОЛИТОЇ У ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ XVI СТ.
1. Мініатюри Перексопницького Євангелія. 1556 - 1561 рр.
2. Острозький замок: Кругла (Нова) вежа. Кінець XVI ст.
3. Ансамбль площі Ринок у м. Львів. Чорна кам'яниця. Кінець XVI ст.; будинок Корнякта. 1580 р.
Чорна кам’яниця (пл. Ринок, 4) -
один із найкращих зразків житлової ренесансної архітектури у Львові. Авторами
будинку вважають П. Барбона і П. Римлянина: ідеться про два поверхи, споруджені
1588-1589 рр. для купця Т. Альберті; архітектор надбудованого наприкінці 16 ст.
третього поверху - П. Красовський. Назву Чорна Кам’яниця пам’ятка отримала в
середині 19 ст., оскільки камінь-вапняк, з якого складено фасад, потемнів і
став чорним. За свою тривалу історію кам’яниця зазнала багатьох змін, проте
вони не затьмарили її ренесансного вигляду. Вікна й нині прикрашає білокам’яне
різьблення з мотивами листя аканта і виноградної лози.
Будинок на площі Ринок, який носить ім’я Корнякта, - найошатніша житлова будівля в місті за тих часів, а також найвидатніша пам’ятка світського ренесансного будівництва у Львові. Будинок Корнякта (пл. Ринок, 6) - єдина тогочасна споруда в житловій забудові міста, зведена на двох будівельних ділянках, що дало змогу розпланувати внутрішній двір з відкритими аркада- ми-лоджіями, які оточують подвір'я з трьох сторін. Тому пам’ятку ще називають палацом Корнякта. Будинок звів у 1580 р. архітектор Петро Барбон за участю Павла Римлянина. Споруда зазнала пізніших перебудов, але не втратила самобутності.
4. Євангеліст Лука: гравюра з львівського «Апостола». 1574 р.
Зображення євангеліста Луки з фронтисписа (сторінка з малюнком, уміщена на початку книжки, перед титулом (першою сторінкою книги)) та друкарська марка Івана Федорова з львівського «Апостола» 1574 р. започатковують нове мистецьке явище - книжкову гравюру. У фронтисписі львівського «Апостола» використано ренесансну рамку з архітектурним мотивом попереднього московського видання «Апостола» 1564 р., проте центральну частину де зображено євангеліста Луку якому богословська традиція приписує авторство канонічних «Діянь і послань апостольських» (скорочено «Апостол»), зроблено нову Зображення євангеліста Луки у львівському виданні виконане за рисунком знаного львівського маляра Лавріна Пухали, тож відображає місцеві іконографічні та стилістичні особливості.
УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ РЕЧІ ПОСПОЛИТОЇ ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ XVII СТ.
1. Ансамбль Успенської церкви у м. Львів: церква Успіння. 1591-1629 рр.; вежа Корнякта. 1572-1578 рр.; каплиця Трьох Святителів. 1578 р.
Ансамбль Успенського братства, який складається з Успенської церкви, каплиці Трьох Святителів, дзвіниці (вежі Корнякта), є найвідомішим серед пам'яток тогочасного ренесансного церковного будівництва Львова. Успенську церкву спроектовано як одноапсидну базиліку. Автором проекту і керівником будівельних робіт був італієць Павло Римлянин - з ним Успенське братство у 1591 р. уклало договір про будівництво. Поряд з Успенською церквою та каплицею Трьох Святителів височіє 65-метрова вежа Корнякта. За досконалістю і красою форм вона не поступається найкращим зразкам європейської архітектури того часу. Вежа чотириярусна, квадратна в плані, завершена бароковим шоломом. Спершу вежа-дзвіниця була триярусною. Після пожеж 1672 р. та 1695 р. вежу відбудували, спорудивши четвертий ярус з бароковим завершенням. Її будував у 1572-1578 рр. архітектор Петро Барбон на кошти К. Корнякта.
2. Ансамбль кафедрального костелу у м. Львів: каплиця Боїмів. 1609-1617 рр.
Каплиця Боїмів є втіленням найяскравіших
рис ренесансної архітектури доби. Імена творців каплиці точно не відомі.
Історія зберегла лише ім’я замовника - одного з найбагатших патриціїв
середньовічного Львова Георгія Боїма. Оздоблена розкішним різьбленням, у
якому поєднуються біблійні сюжети, реалістичні зображення-портрети, витончені
орнаменти з виноградних Грон і квітів аканта.
3. Портрет Петра Конашевича-Сагайдачного з книги «Вірші на жалісний погреб шляхетного рицаря Петра Конашевича-Сагайдачного». 1622 р.
На портретній гравюрі з книги «Вірші на
жалісний погреб шляхетного рицаря Петра Конашевича-Сагайдачного» (1622)
козацького керманича, запорозького гетьмана Петра Конашевича-Сагайдачного
зображено верхи на коні, з гетьман-ською булавою. Це зображення було першим
українським світським портретом у гравюрі, першим в українському мистецтві
кінним портретом. Гравюра роботи невідомого українського художника, сучасника
гетьмана, є цінним історичним джерелом як єдине достовірне графічне зображення
П. Конашевича, яке дає можливість уявити зовнішність гетьмана в останні роки
його життя.
4. Замок у с. Підгірці (Львівська обл.). 1635-1640 рр.
Замок у селі Підгірці Бродівського району Львівської області є найдовершені- шим зразком палацової архітектури 17 ст. в Україні. У ньому поєднано риси архітектури ренесансних палаців та нових для того часу бастіонних укріплень. Замок засвідчує еволюцію в будівництві магнатських резиденцій: від суворих оборонних замків до розкішних палаців. Оборонні палаци - так називають подібні споруди - здебільшого будували для відпочинку магнатів-воєначальників. Будівництво замку тривало протягом 1635-1640 рр. Проєктував замок французький інженер Гійом Левассер де Боплан, а будівельними роботами керував італієць Андреа дель Аква.
5. Іллінська церква в с. Суботів. Реконструкція. 1656 р.
Іллінська церква в Суботові на Черкащині є
однією з найдовершеніших архітектурних пам’яток українського бароко. Вона
збудована коштом Богдана Хмельницького в родовому маєтку як його замковий
храм і майбутня усипальниця. У ній великого гетьмана й поховано. За свідченням
Павла Алепського, який відвідав Суботів 3 серпня 1656 р. зі своїм батьком,
антіохійським патріархом Макарієм, церква ще будувалася: «...Гетьман, щоб
збільшити пишність палацу, будує проти нього, на пагорбі, кам'яну церкву на
честь Святого Іллі-пророка».
А далі??
ВідповістиВидалити