Контрольні завдання III етапу конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт

2.1. Контрольні завдання з історії
9 клас
Завдання № 1


1. Назвіть плем'я за описом житла: "...траплялися й двоповерхові будинки, в яких перший поверх призначався для зберігання інвентарю, господарських занять, а 2-й - для житла; покрівля була двосхилою, вкрита соломою..."
А трипільці
Б анти
В венеди
Г склавини

2. Визначте, як називають наділення предметів, явищ природи, тварин, рослин, міфічних істот, тощо зовнішністю і фізичними властивостями людини:
А анімізм
Б тотемізм
В антропоморфізм
Г фетишизм

3. Визначте, які наслідки для Київської Русі мала описана в уривку з літопису подія: "У рік 6473 [965] рушив Святослав на хозар. Почувши ж про це, хозари вийшли насупроти з князем своїм, каганом... і сталася битва між ними..."
1) князь Святослав втягнув свою державу в довгу і затяжну війну, що потребувала значних сил;
2) падіння Хозарії відкрило шлях на Русь кочовим народам Сходу;
3) ліквідація загрози з боку хозарів призвело до активізації племінного сепаратизму;
4) успіхи Святослава на Сході змусили Візантію розпочати дипломатичну гру проти Святослава
А 1,2                          Б 2,3                            В 2,4                               Г 1,4

4. Визначте події, які відбулися впродовж першої половини XIII ст.: 
1) зайняття волинським князем Романом Мстиславичем Галича;
2) будівництво храму святої Софії в Києві;
3) утворення Галицької митрополії за князя Юрія I;
4) руйнування монголо-татарами Переяславщини та Чернігівщини;
5) здобуття Данилом Галицьким перемоги в битві з угорським військом біля міста Ярославля;
6) закладення міста Холма;
7) здійснення князем Романом Мстислововичем походу на Київ проти князя Рюрика Ростиславовича
А 1,2,4,7          Б 2,3,4,6              В 4,5,6,7                 Г 1,3,5,6

Завдання № 2

1. Визначте опис сучасника, що відносяться до XVI ст.:
А "Дійшло до вух наших, що в українських воєводствах - Волинському, Київському, Брацлавському - чиняться нечувані шкоди, кривди й грабунки. Зовсім не зважають та ні на право посполите, ні на зверхність нашу."
Б "Якби провинився б хто з генеральних старшин, полковників, генеральних радників..., - то ясновельможний гетьман не повинен карати того винуватця за такі провини засобами своєї влади чи особисто призначати йому кару."
В "Після раптового вторгнення запорожців у табір Османа турками оволоділа паніка: сам Осман тепер на власні очі побачив усю хиткість свого становища."
Г "Вісько це передбачається утворити на Україні з людей, до козачої служби здібних і здавна відомих звичкою і охотою до неї... Як мине потреба в українських полках, всі вони розпускаються по своїх домівках, але вже назавжди залишаться приналежними війську"

2. Назвіть українських скульпторів другої половини XVII - XVIII ст. 
1) С.Оріховський
2) С.Стажевський
3) Л.Баранович
4) С.Ковнір
5) С.Шалманов
6) І.Пінзель
А 3,4,5                          Б 1,2,4                           В 1,3,6                                 Г 2,5,6

3. Назвіть митрополита православної церкви, який одним із перших провів археологічні розкопки на місці зруйнованої Десятинної церкви.
А Й.Борецький
Б Г.Четвертинський
В М.Рогоза
Г П.Могила

4. Визначте складові політичної і військової діяльності гетьмана П.Конашевича-Сагайдачного.
1) займався військовим навчанням та дисципліною козацького війська;
2) підняв повстання на турецькій галері;
3) захопив м.Ясси і проголосив себе Молдавським господарем;
4) брав участь у Хотинській битві;
5) сприяв відновленню православної ієрархії;
6) очолив повстання проти польсько-шляхетського панування
А 1,3,4                     Б 2,4,5                           В 1,4,5                             Г 3,5,6

Завдання № 3

1. Визначте, хто із козацьких старшин за доби Хмельниччини, організував переселення "випищиків" на Слобожанщину?
А Яків Острянин
Б Іван Дзиковський
В Олексій Хромий
Г Степан Разін

2. Визначте події, що відбулися в період гетьманування Івана Брюховецького:
1) Похід П.Дорошенка на Лівобережну Україну;
2) Проголошення гетьманом Правобережної України Михайла Ханенка;
3) Укладення Андрусівського перемир'я між Річчю Посполитою та Москвою;
4) Укладення Вічного миру між Річчю Посполитою та Москвою;
5) Перший Чигиринський похід;
6) Завершення гетьманування на Правобережній Україні Павла Тетері
А 1,3,6                  Б 1,4,5                      В 3,5,6                         Г 2,4,5

3. Визначте із яких страв зазвичай складався ранній сніданок українського селянина XIX ст.
1) борщ, заправлений м'ясом;
2) варені або смажені яйця;
3) куліш або локшина з салом;
4) капуста;
5) галушки та юшка;
6) гречані оладки.
А 1,3,4               Б 3,4,6                      В 2,5,6                        Г 1,3,4

4. Які факти засвідчили початок національно-культурного відродження у Західній Україні у першій половині XIX ст.?
1) розгортання діяльності "галицьких першобудителів";
2) переклад українською мовою "Слова о полку Ігоревім" І.Вагілевичем;
3) видання "Історії Русів";
4) відкриття першого культурно-просвітницького товариства "Руська бесіда";
5) відбувся Собор руських учених;
6) активне вживання "язичія"
А 1,2,5                      Б 1,3,6                        В 3,4,5                                Г 2,4,6

Завдання № 4

1. Зазначте напрями діяльності народників у Наддніпрянській Україні:
1) організація "недільних шкіл";
2) "ходіння в народ";
3) поширення "метеликів";
4) розбудова мережі "Просвіт";
5) організація історичних та етнографічних студій;
6) влаштування терористичних актів проти імперських посадовців.
А 1,3,4                     Б 2,5,6                        В 3,4,5                             Г 2,3,6

2. Визначте характерні риси соціально-економічного розвитку українських губерній Російської імперії у другій половині XIX ст.
1) розвиток залізничного транспорту;
2) зростання кількості "піших" селян та "місячників";
3) використання праці військових поселенців;
4) виникнення перших синдикатів та трестів у промисловості;
5) загострення економічної кризи перевиробництва;
6) заснування торгового дому цукрозаводчиків Яхненків-Симеренків;
7) швидке розшарування селянства;
8) стрімке зростання соціальної групи технічної інтеліенції.
А 1,2,3,4                  Б 2,3,5,6                     В 2,4,5,7                      Г 1,4,7,8

3. Визначте події з історії України, які відбувалися протягом існування в українських губерніях явища охарактеризованого сучасниками як "мудра вигадка графа Аракчеєва"
1) входження Буковини на правах окремого округу до "Королівства Галіції і Лодомерії";
2) видання поеми І.Котляревського "Енеїда";
3) заснування масонської ложі "Любов до істини";
4) видання альманаху "Русалка Дністровая";
5) інвентарна реформа на Правобережжі;
6) "київська козаччина";
7) "чигиринська змова".
А 1,2,3,4                         Б 2,3,4,5                        В 3,4,5,6                            Г 4,5,6,7

4.Визначте за описами сучасників події, які відносяться до другої половини XIX ст.
1) "Не минуло і дев'яти років, як він став задкувати... все більше і більше в'язне у болоті безнадійної реакції. Де подівся той світлий і людський образ, який проглядався... із реформ..."
2) "щоб відстоювати вимоги поділу від автрійського уряду Галичини на Західну (польську) і Східну (українську) українська громадскість утворила у складі 30 чоловік представницьку організацію"
3) "вихід у світ друком рукописного твору другої половини XVIII ст.  відіграв значну роль у процесі формування історичної і національної свідомості українського народу"
4) "фінансовою основою для створення цього товариства послужила пожертва в 20 тис. австрійських крон графині Є.І.Милорадович. За участю М.Драгоманова було вироблено статут товариства"
5) "через деякий час молодий чоловік повернувся до населеного пункту з "Височайшою грамотою", яка закликила селян, вступивши до організації "Таємна дружина", зі зброєю в руках повстати проти влади поміщиків"
6) "Заворушення розпочалося з того, що незадоволені матроси... зібралися на площі для обговорення своїх потреб... Щоб припинити мітинг була відправлена рота солдатів і матросів..."
А 1,2,5               Б 4,5,6                 В 1,4,5                      Г 2,3,4

II рівень
Завдання № 1


1. Установіть відповідність між археологічною культурою та назвою періоду стародавньої історії України:

1. Черняхівська археологічна культура
А мезоліт
2. Катакомбна археологічна культура
Б неоліт
3. Буго-Дністровська археологічна культура
В енеоліт
4. Середньостогівська археологічна культура
Г бронзовий вік

Д ранній залізний вік

2. Установіть відповідність між описами давніх авторів та назвою племен та народів, яким вони надані:

1. «жертовників і храмів вони за звичаєм не споруджують, за винятком Арея: для нього вони це роблять»
А греки
2. «я не завалюватиму демократичного ладу й не дозволю цього тому, хто зраджує і звалює..."
Б венеди
3. «…хоч і гідні презирства через слабкість зброї, одначе могутні своєю кількістю… Але нічого не варта велика кількість нездатних до війни…»
В скіфи
4. «серед них немає жодного, хто не носив би сагайдака, лука  та стріл, смертоносних через зміїну отруту…»
Г сармати

Д гуни

3. Установіть відповідність між подіями та їх описами:

1. похід князя Олега
А Грабиша за 2 дни весь град, Подолье и Гору, и манастыри, и Софью, и Десятинью Богородицу, и не бысть помилования никому…»
2. похід князя Святослава
Б «Усіх походів великих було 83, а інших менших не пригадаю. Мирів я уклав з половецькими князями без одного 20 і при батькові і при без батька…»
3. похід Володимира Мономаха
В «І прийшли до царя, і розповіли йому все, що було: «Лютий повинен бути цей чоловік: майно зневажає, а зброю бере, дамо йому данину…»
4. похід Андрія Боголюбського
Г «Нехай Русь, приходячи, бере «слюбне», скільки хоче; а якщо прийдуть гості, то беруть і місячину на 6 місяців, хліб, вино, і м’ясо, і риби…, і пускають їх у лазні…»

Д «…Поїхав з Новгорода, …узявши із собою брата Всеволода із Трубецька і Святослава Олеговича… чернігівським воєводам, і так ішли тихо, збираючи дружину свою…»

Завдання № 2

1. Установіть відповідність між мислителями XVI - XVIII ст. та їхніми поглядами:

1. І.Вишенський
А у своєму творі «Роксоланія» наголошував, що населення Русі-України – окремий народ
2. П.Скарга
Б головна ідея його творів «Пізнай себе», «поглянь у себе»
3. Г.Сковорода
В докоряв єпископам за непорядки в православній церкві, картав духовних і світських панів за знущання над простим людом
4. Ф.Прокопович
Г виступав поборником об’єднання католицизму та православ’я, дорікав грекам за те, що даючи віру, не дали мови католицької церкви - латини

Д визнавав Бога як основу усього існуючого, доводив законність і необхідність самодержавства

2. Співвіднесіть період з характерними рисами розвитку української культури:

1. перша пол. XVIII ст.
А зростання ролі природничих наук, поява бібліотек і музеїв, становлення середньої і вищої приватної жіночої освіти.
2. кінець XVIII ст.
Б відчутний вплив західноєвропейського бароко, поширення вертепу та шкільної драми у театральному мистецтві.
3. перша пол. XIX ст.
В заснування у Львові інституту Оссолінських, започаткування реалістичного напрямку у живописі.
4. друга пол. XIX ст.
Г зростання ролі світської культури, початок українського національного відродження.

Д поширення стилю модерн в архітектурі; створення у Києві першого українського стаціонарного театру.

3. Установіть відповідність між поняттям і його визначенням:

1. Правобережжя
А машинобудування, суднобудування
2. Криворізько-Придніпровський
Б харчова та цукрова промисловість
3. Донбас
В невеликі мануфактури, легка промисловість
4. Одесько-Миколаївський
Г вугільна та хімічна промисловість

Д залізорудна та марганцева промисловість

 Завдання № 3

1. Розташуйте в хронологічній послідовності події, описані в уривках документів та спогадах очевидців:
а) "На місце старшого, який більше не буде (вибиратись) з-посеред козаків, ми будемо ставити старшого комісара від сейму до сейму, за рекомендацією, людину, "яка була б народжена в шляхетському стані, в лицарській справі досвідчена, підтримувала б у війську лад, і з розпорядження гетьмана приходила б у той час і на визначене місце, де потребуватиме Річ Посполита..."
б) "Ми вважаємо справедливим, щоб військо запорозьке... мало лову або старшого, за прикладом давніх років, призначеного королем або гетьманами коронними з відома його королівської милості... І надалі козаки повинні будуть коритися виключно тому старшому, якого самі вони оберуть, але який буде затверджений польськими королями, на подання коронних гетьманів..."
в) "Ми оголошуємо..., щоб завершено було з'єднання або унія Великого князівства Литовського з королівством Польським... Знаючи, що це об'єднання приносило велику славу і користь обом народам, ми спрямували на це діло нашу думку і волю, призначили без дальшого загаяння тут спільний сейм..."
г) "30 тисяч запорозьких козаків заявили чудові взірці відваги. Коли турецький султан Осман II з величезним військом напав на обоз запорозьких козаків , запорожці його хоробро відбили. Пригнічений такою поразкою настільки, що відмовився  в той день їсти, султан обіцяв 50 золотих кожному татарину, який приведе хоч якогось козака..."

2. Розташуйте у хронологічній послідовності антиукраїнські заходи російського уряду:
а) "....1) не допускати ввозу в межі імперії книг і брошур, що видаються за кордоном на малоруському наріччі. 2) Друкування і видання в імперії оригінальних творів і перекладів на тому ж наріччі заборонити...3) Заборонити різні сценічні вистави на малоруському наріччі, друкування  на ньому текстів до музикальних нот..."
б) "негайно приступити до перегляду правил про заснування недільних шкіл; 2) ...закрити всі недільні школи і читальні, що тепер існують..."
в) "...щоб до друку дозволялись тільки такі твори малоросійською мовою, які належать до галузі красного письменства; пропускання ж книг малоруською мовою як духовного змісту, так і навчальних, і, взагалі, призначених для початкового читання народу, припинити..."
г) "повідомити чи не лишилися в продажу вірші Шевченка, рукопис "Закон Божий"та інші підбурливі твори; також чи не існують думки про колишню вольницю, гетьманщину і про уявні права на відокремлення; щоб звертали увагу на тих, які переважно займаються малоросійськими древностями, історією і літературою..."

III рівень

Завдання № 1

1. Охарактеризувати реформи за гетьманування Данила Апостола та їхні наслідки.

Завдання № 2

2. Український історик Наталія Полонська-Василенко говорячи про стан освіти в Україні у другій половині XIX ст. зазначала: "...Високі школи, розкидані по всій Україні, мали одну спільну рису: всі вони були засновані окупантами і викладовою мовою в них були - російська, німецька, польська". Доведіть справедливість судження.

Завдання № 3

3. "Думки про майбутнє звільнення селян, - писав волинський генерал-губернатор, - найрізноманітніші, але, видно, більшість схиляється до звільнення без землі". Ви - поміщик з Правобережної України, обгрунтуйте своє бачення проведення селянської реформи у другій половині XIX ст.

10 клас
I рівень

1. Визначте де в Україні були знайдені вирізані з бивня мамонта браслети, які належать до унікальних зразків прикладного декоративного мистецтва стародавньої Європи:
А біля селища  Королеве на Закарпатті
Б на Мізинській стоянці на р.Десна
В у печері Киїк-Коба у Криму
Г на Кирилівській стоянці у Києві

2. Назвіть плем'я за описом житла: "...траплялися й двоповерхові будинки, в яких перший поверх призначався для зберігання інвентарю, господарських занять, а 2-й - для житла; покрівля була двосхилою, вкрита соломою...":
А трипільці
Б анти
В венеди
Г склавини

3. Визначте знахідки доби перебування скіфів на території України, знайдені у кургані Чортомлик неподалік міста Нікополь:
1) скіфський золотий гребінь;
2) золотий головний убір скіфської цариці;
3) золота пектораль;
4) срібна ваза з рослинним і тваринним орнаментом у нижній частині та сценами зі скіфського життя у верхній.
А 1,2                    Б 2,3                  В 3,4                 Г 2,4

4. Визначте поняття, які використовуються при характеристиці певних релігійних вірувань:
1) капище;
2) хітон;
3) некрополь;
4) агора;
5) теменос;
6) пеплоса
А 1,2,3                     Б 2,4,6                     В 1,5,6                     Г 1,3,5

Завдання № 2

1. Визначте, які наслідки для Київської Русі мала описана в уривку з літопису подія: "У рік 6473 [965] рушив Святослав на Хозар. Почувши ж про це, хозари вийшли насупроти з князем своїм, каганом... і сталася битва між ними..."
1) князь Святослав втягнув свою державу в довгу і затяжну війну, що потребувала значних сил;
2) падіння Хозарії відкрило шлях на Русь кочовим народам Сходу;
3) ліквідація загрози  боку хозарів призвело до активізації племінного сепаратизму;
4) успіхи Святослава на Сході змусили Візантію розпочати дипломатичну гру проти Святослава.
А 1,2                      Б 2,3                     В 2,4                      Г 1,4

2. Визначте пам'ятку культури доби Галицько-Волинської держави:
1) Церква святої Богородиці на Золотих Воротах;
2) Дорогобузька ікона Богородиці;
3) Кам'янець-Подільська фортеця;
4) Церква світого Пантелеймона;
5) Оршанське Євангеліє;
6) Київський Псалтир.
А 1,2,3                       Б 2,3,4                     В 2,4,5                     Г 3,5,6

3. Визначте, про яку битву доби Хмельниччини йде мова: розкопки поля битви проведені археологом І.Свєшніковим дозволило більш точно встановити кількість загиблих в заплавах річки Пляшівка козаків, відтворити схему бою, увіковічнити у народній пам'яті відчайдушність повстанців:
А Пилявецька битва
Б Зборівська битва
В Берестецька битва
Г Охматівська битва

Завдання № 3

1. Визначте події, які відбулися у період між утворенням Московського патріархату та підпорядкування йому Київської митрополії:
1) видання Острозької Біблії;
2) церковні реформи П.Могили;
3) Слободищенський трактат;
4) Обрання митрополитом київським Гедеона Четвертинського;
5) накладення на І.Мазепу анафеми;
6) "Коліївщина"
А 1,2.3                       Б 2,3,4                    В 2,4,5                 Г 3,4,6

2. Визначте уривки із документів, які відносяться до першої половини XVII.:
1) "На місце старшого, який більше не буде (вибиратись) з-посеред козаків, ми будемо ставити старшого комісара від сейму до сейму, "який народжений в шляхетському стані, в лицарській справі досвідчений, підтримував би у війську лад..."
2) "Ми оголошуємо..., щоб завершено було те з'єднання або унія Великого князівства Литовського з королівством Польським..., ми призначили без дальшого загаяння тут спільний сейм..."
3) "Протягом кількох років пани державці та старости на втіху собі нестерпно кривдять нас і тяжко ображають, позбавляючи не тільки вбогого майна, але й свободи, посягають на наші хутори, сіножаті, ниви..."
4) "Коли турецький султан Осман II з величезним військом напав на обоз запорозьких козаків, запорожці його хоробро відбили. Пригнічений такою поразкою настільки, що відмовився в той день їсти, султан обіцяв 50 золотих кожному татарину, який приведе хоч якогось козака..."
5) "Спочатку будь ласкавим, твоя царська величносте, підтвердити права і вольності наші військові, які віками були у Війську Запорозькому..."
6) "Я, гетьман усієї України, протягом семи з половиною місяців докладав усіх моїх сил, щоб вивезти край з того важкого становища, в якому він перебуває. Бог не дав мені сил справитися  з тим завданням, і нині я...відмовляюся від влади"
А 1,3,5                         Б 3,4,6                              В 1,3,4                             Г 1,3,6

3. Назвіть митрополита православної церкви, який одним із перших провів археологічні розкопки на місці зруйнованої Десятинної церкви:
А Й.Борецький
Б Г.Четвертинський
В М.Рогоза
Г П.Могила

4. Визначте події з історії України, які відбувалися протягом існування в українських губерніях явища, охарактеризованого сучасниками як "мудра вигадка графі Аракчеєва":
1) входження Буковини на правах окремого округу до "Королівства Галіції і Лодомерії";
2) видання поеми Котляревського "Енеїда";
3) заснування масонської ложі "Любов до істини";
4) видання альманаху "Русалк Дністровая";
5) інвентарна реформа на Правобережжі;
6) "київська козаччина";
7) "чигиринська змова".
А 1,2,3,4                             Б 2,3,4,5                              В 3,4,5,6                         Г 2,5,6,7

Завдання № 4

1. Визначте назву товариства, яке було засноване у першій половині XIX ст. з ініціативи Михайла Семеновича Воронцова та активно проводило археологічні розкопки:
А Історичне товариство Нестора Літописця в Києві
Б Історико-філологічні товариства в Харкові
В Товариство історії та старожитностей в Одесі
Г Наукове товариство ім. Шевченка у Львові

2. Визначте громадсько-політичних діячів початку ХХ ст., які представляли самостійницьку течію в українському національному русі:
1) Ю.Бачинський;
2) С.Єфремов;
3) М.Грушевський;
4) М.Міхновський;
5) І.Шраг;
6) Д.Донцов;
А 1,4,6                        Б 2,4,6                              В 1,3,5                             Г 2,4,5

3. Визначте характерні риси політики Директорії УНР:
1) відновлено 8-годинний робочий день;
2) заборонено робітничі страйки та профспілки;
3) введено продподаток на сільськогосподарську продукцію;
4) звільнено з роботи усіх призначених за гетьмана чиновників;
5) частину націоналізованих підприємств передано в концесії;
6) оголошено "Декрет про землю";
7) заборонено конфісковувати землі іноземних підданих, промислових підприємств та цукрових заводів.
А 1,4.7                         Б 1,4,6                              В 1,5,7                                Г 2,4,7

4. Визначте документи та спогади сучасників доби Української Центральної Ради:
1) "Держава ...має назву Західноукраїнська Народна Республіка...";
2) "Народе Український!" Впали вікові пута. Прийшла воля всьому пригніченому людові, всім поневоленим націям Росії. Настав час і твоєї волі й пробудження..."
3) "Управління Україною буде провадитись через посередництво призначеного мною Кабінету Міністрів і на долучених  законів про тимчасовий державний устрій України..."
4) "Підтримуючи постанови I-го Всеукраїнського з'їзду про українізацію війська, з'їзд доручає якнайскоріше розробити план українізації війська"
5) "Коли з боку Бахмача і Чернігова рушили на Київ більшовицькі ешелони... Тоді було зібрано загін із студентів та гімназистів і відправлено їх - на знищення..."
6) "Конгрес Трудового Народу Української Народної Республіки оповіщає робітничий і селянський люд, що він через військові події припиняє свої засідання..."
А 1,4,6                          Б 2,5,6                             В 2,4,5                               Г 1,3,4

II рівень
Завдання 1

1. Співвіднесіть уривок з документу та його назву:

1. Черняхівська археологічна культура
А мезоліт
2. Катакомбна археологічна культура
Б неоліт
3. Буго-Дністровська археологічна культура
В енеоліт
4. Середньостогівська археологічна культура
Г бронзовий вік

Д ранній залізний вік

2. Співвіднесіть назви кочових племен з їхніми описами:

1. половці
А спустошили землі антів та на території Панонії утворили свою державу
3. хозари
Б вперше з’явилися біля південних кордонів Русі за часів князя Ігоря, часто використовувалися Візантією для нападів на руські землі
3. авари
В вони нападали на слов’ян, збирали данину із ільменських слов’ян, кривичів, чуді та мері; представники цих племен часто мешкали серед слов’ян як купці або наймані дружинники
4. печеніги
Г кочові тюркські племена, у середині VI ст.. у Прикаспії та Приазов’ї утворили державу, контролювали Волзький торговий шлях


Д населяли землі між Дунаєм та Волгою, частково Крим, басейни Дону; у часи роздробленості Русі неодноразово нападали на її території.

3. Співвіднесіть період з характерними рисами розвитку української культури:

1. Кінець XVIII ст.
А зростання ролі природничих наук, поява бібліотек і музеїв, становлення середньої і вищої приватної жіночої освіти
2. перша пол. XIX ст.
Б відчутний вплив західноєвропейського бароко, поширення вертепи та шкільної драми у театральному мистецтві
3. друга пол. XIX ст.
В заснування у Львові інституту Оссолінських, започаткування реалістичного напрямку у живописі
4. початок ХХ ст.
Г зростання ролі світської культури, початок українського національного відродження

Д поширення стилю модерн в архітектурі; створення у Києві першого українського стаціонарного театру.

Завдання № 2

1. Співвіднесіть дату події з її ходом:

1. 1830 р.
А Через деякий час молодий чоловік повернувся до населеного пункту з «Височайшою грамотою», яка закликала селян, вступивши до організації «Таємна дружина», зі зброєю в руках повстати проти влади поміщиків
2. 1877 р.
Б фінансовою основою для створення цього товариства послужила пожертва в 20 тис. австрійських крон графині Є.І.Милорадович. За участю М.Драгоманова було вироблено статут товариства
3. 1873 р.
В вихід у світ друком рукописного твору другої половини XVIII ст. відіграв значну роль у процесі формування історичної і національної свідомості українського народу
4. 1848 р.
Г приводом до повстання стали чутки про додатковий призов до армії. В ході повстання було висунуто гасло: «За вашу і нашу свободу»

Д щоб відстоювати вимоги поділу від австрійського уряду Галичини на Західну (польську) і Східну (українську) українська громадськість утворила у складі 30 чоловік представницьку організацію.

2. Установіть відповідність між поняттям та його визначенням:

1. промисловий переворот
А досягнення суб’єктом господарювання домінуючого становища на ринку
2. монополізація
Б зростання і розвиток міських поселень, зростання питомої ваги міських поселень
3. урбанізація
В неминуче в умовах капіталізму розорення і зубожіння дрібних товаровиробників (селян, кустарів), перетворення їх на пролетарів
4. кооперація
Г форма організації економічної діяльності людей і організацій для спільного досягнення загальних цілей або задоволення потреб

Д перехід від ручного, ремісничо-мануфактурного до великого машинного фабрично-заводського виробництва

3. Установіть відповідність між історичною персоналією та галуззю культури:
1. Г.Юра, Н.Ужвій
А наука
2. М.Зеров, В.Підмогильний
Б кіномистецтво
3. Д.Граве, М.Крилов
В образотворче мистецтво
4. М.Самокиш, Ф.Кричевський
Г література

Д театр

Завдання № 3

1. Розташуйте у хронологічній послідовності нормативно-правові акти за поданими з них уривками:
А "Українська республіка є соціалістична держава робітників і селян. Українська Соціалістична Радянська Республіка входить до складу Союзу Радянських Соціалістичних Республік як суверенна договірна держава і зберігає за собою право вільного виходу з Союзу..."
Б "Надзвичайний собор визнає дальше існування УАПЦ за недоцільне і вважає її за ліквідовану..."
В "Російська Соціалістична Федеративна Радянська Республіка (РСФРР), Українська Соціалістична Радянська Республіка (УСРР), Білоруська Соціалістична Радянська Республіка (БСРР) і Закавказька Соціалістична Федеративна Радянська Республіка (ЗСФРР - Грузія, Азербайджан і Вірменія) укладають цей союзний договір про об'єднання в одну союзну державу - "Союз Радянських Соціалістичних Республік..."
Г "вищим органом Тимчасового уряду є Генеральний Секретаріат, которого призначає Тимчасовий уряд по пропозиціям Центральної Ради"

2. Установіть хронологічну послідовність подій:
А згортання "українізації"
Б створення товариства "Геть неписьменність"
В відкриття Кам'янець-Подільського університету
Г утворення УАПЦ

III рівень
Завдання 1


1. Порівняйте суспільно-політичні причини прийняття, зміст та наслідки Валуєвського циркуляру та Емського указу.

2. Охарактеризувати катакомбну археологічну культуру.

11 клас
I рівень
Завдання 1

1. Визначте знахідки доби перебування скіфів на території України, знайдені у кургані Чортомлик неподалік міста Нікополь:
1) скіфський золотий гребінь;
2) золотий головний убір скіфської цариці;
3) золота пектораль;
4) срібна ваза з рослинним і тваринним орнаментом у нижній частині та сценами зі скіфського життя у верхній.
А 1,2                             Б 2,3                            В 3,4                        Г 2,4

2. Назвіть східнослов'янські племена, які сформувалися в лісостеповій частині Східної Європи у I - IV ст. н.е. і археологічно їм відповідали пеньківська та черняхівська археологічні культури
А склавіни            Б анти               В венеди                  Г дуліби

3. Визначте події, які відбулися впродовж першої половини XIII ст.?
1) зайняття волинським князем Романом Мстиславичем Галича;
2) будівництво храму святої Софії в Києві;
3) утворення Галицької митрополії за князя Юрія I;
4) руйнування монголо-татарами Переяславщини та Чернігівщини;
5) здобуття Данилом Галицьким перемоги в битві з угорським військом біля міста Ярославля;
6) закладення міста Холма;
7) здійснення князем Романом Мстиславовичем походу на Київ проти князя Рюрика Ростиславовича.
А 1,2,4,7                     Б 2,3,4,6                  В 4,5,6,7                   Г 1,3,5,6

4. Визначте уривки, у яких мова йде про князів Галицько-Волинської держави:
1) "...Як був князем, так і буду, а ламати свою віру задля королівської корони не стану. ...Вийнявши свого меча, сказав послові: "...Чи отакий ото Петрів меч у папи?"
2) "Надумав він спорудити камінну церкву святої Богородиці, і, пославши [послів], привів майстрів із Греків, [і] почав зводити. А коли скінчив споруджувати, прикрасив він її іконами, і поручив її Ансістасові-корсунянину, і попів корсунських приставив служити в ній. Він дав сюди все, що взяв був у Корсуні, - ікони, і начиння церковне, і хрести!"
3) "Високо сидиш ти на своїм золотокованім престолі підперши гори угорські своїми залізними полками, заступивши королю дорогу, зачинивши ворота на Дунаї"
4) "Був княем добрим, хоробрим, мудрим, який спорудив городи многі, і церкви поставив, і оздобив їх різноманітними прикрасами, був із братом своїм Васильком..."
5) "став розмножати число латинників, принажував з різних країв католицьких священників і богословів, бажаючи защепити їхню віру в русинів"
6) "І принесли йому меч, і він, узявши, став любуватися ним, і хвалити, і дякувати цесареві. І сказали посли "Лютим буде сей муж, бо майном нехтує, а зброю бере. Згоджуйся на данину"?
А 1,2,4               Б 1,4,5                   В 1,3,6                    Г 2,5,6

Завдання № 2


1. Визначте нормативно-правові акти, які юридично оформлювали кріпосне право у XVI ст.:
1) "Руська Правда";
2) "Саксонське зерцало";
3) "Судебник";
4) "Устав на волоки";
5) Третій Литовський Статут;
6) "Артикул Генріха Валуа"
А 1,4,7                             Б 2,4,6                    В 3,5,6                        Г 4,5,6

2. Визначте про яку битву доби Хмельниччини йде мова: розкопки поля битви проведені археологом І Свєшніковим дозволили більш точно встановити кількість загиблих у заплавах річки Пляшівка козаків, відтворити схему бою, увіковічнити у народній пам'яті відчайдушність повстанців:
А Пилявецька битва
Б Зборівська битва
В Берестецька битва
Г Охматівська битва

3. У чому полягала відмінність адміністративно-територіального устрою та організація влади Лівобережної Гетьманщини від Слобожанщини:
1) відсутність гетьмана;
2) полковники підпорядковувалися білгородському воєводі;
3) слобідські полки підпорядковувались Лівобережному гетьману;
4) на Слобожанщині генеральна старшина обиралася на козацьких радах;
5) полки отримували жалувані грамоти від царя з визнанням їх прав та вольностей
А 1,2,5                   Б 2,3,4                     В 2,4,5                      Г 1,2,3

Завдання № 3

1. Визначте назву товариства, яке було засноване у першій половині XIX ст. з ініціативи Михайла Семеновича Воронцова та активно проводило археологічні розкопки:
А Історичне товариство Нестора Літописця в Києві
Б Історико-філологічні товариства в Харкові
В Товариство історії та старожитностей в Одесі
Г Наукове товариство ім.Шевченка у Львові

2. Визначте характерні риси соціально-економічного розвитку українських губерній Російської імперії у першій половині XIX ст.:
1) розвиток залізничного транспорту;
2) стрімке зростання соціальної групи технічної інтелігенції;
3) використання праці військових поселенців;
4) виникнення перших синдикатів та трестів у промисловості;
5) поширення "урочної системи" селянських повинностей;
6) заснування торгового дому цукрозаводчиків Яхненків-Симиренків.
А 1,2,6                      Б 2,4,6                    В 1,3,5                            Г 3,5,6

3. Визначте громадсько-політичних діячів початку ХХ ст., які представляли самостійницьку течію в українському національному русі:
1) Ю.Бачинський;
2) С.Єфремов;
3) М.Грушевський;
4) М.Міхновський;
5) І.Шраг;
6) Д.Донцов.
А 1,4,6                         Б 2,4,6                           В 1,3,5                           Г 4,5,6

Завдання № 4

1. Визначте характерні риси політики більшовиків в Україні протягом грудня - березня 1918 року:
1) погроми поміщицьких маєтків;
2) підпорядкуквання рад ревкомам та воєнревкомам;
3) денаціоналізація великих промислових підприємств;
4) створення комун на основі поміщицьких маєтків;
5) відмова від політики "червоного терору" щодо прихильників Центральної Ради;
6) утворення Одеської, Таврійської та Донецько-Криворізької радянських республік.
А 1,2,6                    Б 1,3,5                       В 3,5,6                           Г 2,4,6

2. Стаття 6 Конституції УРСР 1978 р. визначала Комуністичну партію Радянського Союзу:
А "Керівною і спрямовуючою силою радянського суспільства"
Б "Партією, який "належить вся влада рад"
В "Партією, яка виражає волю трудящих"
Г "Партією, що є підзвітною радянському народу"

3. Визначте заходи в економічній сфері, які було здійснено керівництвом ЦК КПРС на чолі з М.Горбачовим у період "перебудови":
1) проведення підприємств на самоокупність і самофінансування;
2) запровадження орендних і кооперативних форм господарювання;
3) ліквідація галузевою системи управління і створення раднаргоспів;
4) надання підприємствам права на зовнішньоекономічну діяльність;
5) освоєння цілинних земель Казахстану, Сибіру, Північного Кавказу;
6) обмеження господарської самостійності промислових підприємств.
А 1,2,4                    Б 1,3,6                     В 2,4,5                     Г 3,4,5

4. Укажіть події, які відбулися протягом періоду від проголошення Декларації про державний суверенітет до введення гривні як національної грошової одиниці:
1) прийняття закону "Про мови";
2) вихід України з рубльового простору;
3) розкол українського православ'я;
4) приєднання України до програми співробітництва з НАТО "Партнерство заради миру";
5) укладення між Верховною Радою і Президентом України  конституційного логовору;
6) підписано "Великий договір" з Росією;
7) підписано Універсал національної єдності.
А 2,3,4,5                    Б 1,2,3,4                        В 3,4,5,6                         Г 4,5,6,7

II рівень
Завдання № 1

1. Установіть відповідність між археологічною пам'яткою і назвою племен та народів:
1. Мартинівський скарб                                          А сармати
2. Гайманова могила                                                Б слов'яни
3. Мармурова плита з присягою                             В греки
4. поселення Майданецьке                                      Г трипільці
                                                                                   Д скіфи

2. Установіть відповідність між описами давніх авторів та назвою племен  та народів, яким вони надані:

1. «жертовників і храмів вони за звичаєм не споруджують, за винятком Арея: для нього вона це роблять»
А греки
2. «я не завалюватиму демократичного ладу й не дозволю цього тому, хто зраджує і звалює…»
Б венеди
3. «…хоч і гідні презирства через слабкість зброї, одначе могутні своєю кількістю… Але нічого не варта велика кількість нездатних до війни…»
В скіфи
4. «серед них немає жодного, хто не носив би сагайдака, лука та стріл, смертоносних через зміїну отруту…»
Г сармати

Д гуни

3. Установіть відповідність між досягненнями відомих археологів та їхніми прізвищами:

1. відкрив трипільську культуру
А Г.Шліман
2. першим здійснив розкопки Ольвії
Б Б.Мозолевський
3. знайшов найвизначніший скіфський скарб
В П.Сухтелен
4. Сучасний дослідник періоду давніх слов’ян та Київської Русі
Г П.Толочко

Д В Хвойко

Завдання № 2

1. Установіть відповідність між гетьманами і підписаними договорами (наведено умови договорів):

1. Дем’ян Многогрішний
А російські воєводи мали перебувати лише в п’яти містах і не втручалися в місцеві справи. Податки з населення надходили до гетьманської скарбниці. Гетьману заборонялись дипломатичні відносини з іншими державами, але дозволялось мати представників на посольських з’їздах, де обговорювались українські питання
2. Іван Брюховецький
Б руське князівство об’єднувалось з Річчю Посполитою і Великим князівством Литовським на умовах федерації, короля якої обирали спільно. На чолі Руського Князівства був гетьман, який обирався довічно королем з 4-х кандидатів
3. Іван Самойлович
В московські воєводи і залоги отримували право перебувати майже в усіх великих містах. Збирання податків покладалося на воєвод, а грошові збори йшли до царської казни

Г Гетьман не мав права звільняти й судити старшину без ради з усією старшиною. При обговоренні українських справ на з’їзді послів присутність представників гетьмана стала не обов’язковою



2. Установіть відповідність між соціальними верствами Гетьманщини другої половини XVII - XVIII ст. та особливостями їхнього становища:

1. «значкові товариші»
А категорія козаків, що перестали нести безпосередню військову службу, а лише забезпечували військо усім необхідним
2. «компанійці»
Б категорія козаків, які несли дозорну службу, були особистою охороною гетьмана
3. «під помічники»
В заможна частина козацтва, яка мала всілякі козацькі привілеї, міцні господарства
4. «підсусідки»
Г категорія найбільш привілейованої козацької старшини

Д категорія селян або козаків, яка не мала землі, свого господарства, вони жили на чужих дворах, працювали як наймити

3. Установіть відповідність:


1. угода між польським урядом та УНДО про примирення
А денаціоналізація
2. політика, спрямована на заперечення факту існування української нації, її прав на культурне і державне самовизначення
Б пацифікація
3. кампанія польської влади у Східній Галичині з метою «втихомирення» українського населення
В нормалізація
4. політика планомірного заселення українських земель польськими військовими та цивільними колоністами
Г осадництво

Д парцеляція

Завдання № 3

1. Розташуйте у хронологічній послідовності археологічні культури, поширені на території України:
А Черняхівська археологічна культура
Б Катакомбна археоллогічна культура
В Буго-Дністровська археологічна культура
Г Середньостогівська археологічна культура

2. Розташуйте в хронологічній послідовності описані події
А "Через деякий час молодий чоловік повернувся до цього населеного пункту, але вже з "Височайшою грамотою", яка закликала селян, вступивши до організації "Таємна дружина", зі зброєю в руках повстати проти влади поміщиків";
Б "фінансовою основою для створення цього товариства послужила пожертва в 20 тис. австрійських крон графині Є.І.Милорадович. За участю М.Драгоманова було вироблено статут товариства, першими головами були Ю.Цегельський, О.Барвінський";
В "вихід у світ друком рукописного твору другої половини XVIII ст. відіграв значну роль у процесі формування історичної і національної свідомості українського народу";
Г це повстання було викликано наступом російського самодержавства на автономні права одного з народів Російської імперії. Приводом до повстання стали чутки про додатковий призов до армії. В ході повстання було висунуто гасло: "За вашу і нашу свободу".

III рівень
Завдання № 1

1. Український історик Дм.Антонович підкреслював: "школи та релігійна боротьба кінця XVI ст. викликали сильний національно-культурний рух в Україні, наслідки якого виявляються в політичних подіях XVII ст.". Доведіть справедливість твердження вченого.

Завдання № 2

2. На початку 20-х рр. точилася гостра дискусія навколо "теорії боротьби двох культур" - "нижчої" селянської і "вищої" міської, її підтримував тодішній секретар ЦК КП(б)У Д.Лебідь, яий вважав, що для комуністів не існує національного питання, а українізація є зайвою. У цій боротьбі, на його погляд, має перемогти "вища" - російська (пролетарська) культура. Охарактеризуйте етапи упровадження означеної тези в історії України ХХ ст.                               

Немає коментарів :

Дописати коментар