Контрольні роботи з історії України II етапу конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт

Контрольна робота з базової дисципліни – історії України – для І етапу конкурсу-захисту науково-дослідницьких робі МАН України (2016 р.)

9-й клас

І-й рівень (4 завдання по 2 бали за кожне = 8 балів)

1. Пригадайте період Хмельниччини і встановіть послідовність історичних подій: 
А) Чорноострівська угода;
Б) Білоцерківська угода;
В) Зборівська угода;
Г) Переяславська угода.

2. Встановіть зв’язок між подіями та причетними до них особами у вигляді комбінації цифр та літер:

1. Створення та діяльність гуртка «Руська трійця» А) Петро І, І. Скоропадський, С. Вельямінов
2. Правління гетьманського уряду. Б) Р. Заборовський, І. Гізель, Ф. Прокопович 
3. Діяльність Острозького науково-літературного гуртка В) Анна Іоанівна, О. Шаховський, І. Баратинський, Я. Лизогуб.
4. Створення та діяльність першої Малоросійської колегії 1722 – 1725 рр. Г) М. Шашкевич, Я. Головацький, І. Вагилевич

Д) Г. Смотрицький, Д. Наливайко, К. Лукаріс, Я. Лятос

3. Співвіднесіть історико-географічні та адміністративно-територіальні назви українських земель ХІІІ – ХХ століть із сучасною територією України та її сусідів: 

А) адміністративна одиниця Габсбурзької монархії, Австрійської імперії та Австро-Угорщини у 1772–1918 роках, що об'єднувала українські етнічні землі (історичну Галичину), які стали називати Східною Галичиною, землі Малопольщі (Західна Галичина), а також Буковини.
2. Брацлавщина Б) історико-етнографічна область, природно-географічний край, частина колишньої прабатьківщини слов'ян, розташована на території чотирьох держав: Білорусі, України, Польщі та Росії.
3. Слобожанщина В) Історична область в Україні у ХІV-ХVІІІ ст., яка займала східну частину Поділля (територію теперішньої Вінницької і частину Черкаської, Кіровоградської та Одеської областей); у 1362 р. після звільнення від татар, була зайнята великим князем литовським Ольгердом; у 1460-х роках на цьому терені було створене воєводство яке після укладення Люблінської унії 1569 року відійшло до Польщі; у 1648 р. на цій території створено нову адміністративну одиницю –полк, козаки якого брали участь у всіх битвах української армії під проводом Богдана Хмельницького.
4. Королівство Галичини та Лодомерії Г) Історична територія, що охоплює нинішню Харківську та частину Сумської, Донецької, Луганської областей України, Воронезької, Курської і Бєлгородської областей Росії.

Д) Історично-географічна частина України, яка початково включала в себе центральні і північні області України з центром в Києві. З другої половини ХІХ ст. назва набула широкого значення, позначаючи не лише відповідні географічні землі, а фактично всю територію Правобережної й Лівобережної України, від якої на той час в силу історичних обставин були відірвані західноукраїнські землі.

4. За наведеними ланцюжками дат, назв та імен історичних персоналій визначте події, явища, про які йдеться:
А) «Академічне зібрання» і книгарня Ф. Туманського у Глухові, козацький проект В. Капніста 1788 р., проект заснування гімназії та університету І. Халанського, Берлінська місія В. Капніста 1791 р.
Б) єпископ М. Левицький, «Відомості о руськім язиці», «Граматика», Перемишль, І. Могильницький, 30-30-ті рр. ХІХ ст.


ІІ-й рівень (3 завдання по 4 бали за кожне = 12 балів)

1. Вкажіть, кого з відомих діячів стосуються наведені нижче факти та характеристики:

А) Громадський і політичний діяч, керівник селянського руху на теренах австрійської частини Буковини в 1840-их рр. У 1848 році всупереч волі румунських бояр та урядовців був обраний депутатом австрійського парламенту – Рейхстагу. Будучи неписьменним і не знаючи німецької мови, мав істотні труднощі у своїй парламентській діяльності. Однак виступив за надання політичної автономії Буковині і приєднання її до Галичини, вимагав скасування кріпацтва і передачу селянам землі без викупу. Впевнившись у марності парламентських методів боротьби за народні права, в листопаді 1848 на багатолюдних зборах у Вижниці закликав селян до повстання. Селянські виступи під його керівництвом тривали до літа 1849. У квітні 1850 був заарештований. Після катувань в ув'язненні тяжко захворів і незабаром помер. Високу оцінку його діяльності дав І. Франко.

Б) Поет, академік Російської академії наук, громадсько-політичний діяч, учасник українського автономістсько-самостійницького руху кінця XVIII – початку XIX ст., родом з Полтавщини. Обіймав виборні посади предводителя дворянства Миргородського повіту, генерального судді Полтавської губернії (з 1802 р.) і полтавського предводителя дворянства (з 1820 р.). У 1788 р. разом із групою аристократів-автономістів підготував проект відновлення козацьких формувань в Україні. У квітні 1791 р. він за дорученням українських патріотичних сил їздив до Берліна, де вів переговори з представниками урядових кіл Пруссії про можливість надання допомоги українському національно-визвольному рухові у разі відкритого збройного виступу проти російського самодержавства, але позитивної відповіді не одержав. Автор «Оди на рабство», яка була його реакцією на введення кріпацтва на Лівобережній Україні в 1783 р. У 1798 р. опублікував поему «Ябеда», у якій у гострій формі критикував російську колоніальну політику на українських землях.

В) Український політичний, державний і військовий діяч, Гетьман Війська Запорозького у вигнанні (1710-1742), поет, публіцист. Представник шляхетського роду (чеського походження). Один із упорядників «Договорів і постанов» – конституційного акту, який іноді називають «першою в світі Конституцією», фактично – козацького суспільного договору.

Г) Український лінгвіст, етнограф, фольклорист, історик, поет, священик УГКЦ, педагог, громадський діяч. Співзасновник об'єднання «Руська трійця», співавтор збірника «Русалка Дністровая». Літературний псевдонім – Гаврило Русин. 1848 – учасник Собору руських учених у Львові. 1848 – 1867 рр.— перший в історії професор «руської мови та словесності» (української мови та літератури) у Львівському університеті, перший завідувач кафедри руської словесності. Пізніше перейшов на москвофільські позиції, за що був відзначений званням академіка Санкт-Петербурзької АН. 1868 р. переїхав до Росії, склав із себе духовний сан і перейшов у православ'я.

2. Назвіть авторів поданих нижче творів:
А) «Голос галичан», «Азбука і Abecadlo», «Псалми Русланові».
Б) «Сад божественних пісень», «Басни Харьковскія».
В) «Владимир», «Про риторичне мистецтво», «Слово про владу і царську честь», «Коротка книга для навчання отроків», «Духовний регламент».
Г) «Малороссийские песни», «О мнимом запустении Украины», «Главные основания зоологии», «Систематика растений».

3. Дайте визначення таким історичним поняттям:
А) сервітут
Б) революція
В) дідич
Г) автономія.


ІІІ рівень (2 завдання по 5 балів за кожне = 10 балів)

1. Уявіть собі, що ви козак або представник старшини останньої Запорозької Січі. Ви були свідком її зруйнування. Вам потрібно написати звіт про цю історичну подію, вказавши:
А) історичні передумови зруйнування Січі (1 бал)
Б) як та коли вона була зруйнована(1 бал) 
В) хто очолював цю акцію (1 бал)
Г) як склалася подальша доля останнього кошового отамана запорожців (1 бал) 
Д) ваша оцінка цих подій, їхні наслідки (1 бал)

2. Уявіть собі, що вас запросили виступити на урочистостях, присвячених фундаторам української культури першої половини ХІХ. Складіть текст короткої промови (10-15 речень) на честь Т.Г.Шевченка. 

(Знання біографічних даних – 1 бал; знання особливостей творчої спадщини – 2 бали; уміння оцінити внесок у розвиток культурних надбань – 1 бал; логічність побудови виступу – 1 бал).

Завдання розроблені д.і.н., професором,
завідувачем кафедри українознавства, культури
та документознавства ПолтНТУ імені Юрія Кондратюка
І.Г. Передерій



Контрольна робота з базової дисципліни – історії України – для ІІ етапу конкурсу-захисту науково-дослідницьких робі МАН України (2015 р.)

10-й клас

І-й рівень (4 завдання по 2 бали за кожне = 8 балів)

1. Пригадайте час існування на території сучасної України та розташуйте у хронологічній послідовності такі державні утворення:
А) Київська Русь;
Б) Антське царство;
В) Боспорське царство;
Г) Мала Скіфія (Тавроскіфія).

2. Встановіть відповідність між суспільно-політичними рухами й організаціями та причетними до них історичними персоналіями:

1. Громадівський рух
А) В. Липинський, Ф. Вольська, Л. Сідлецький 
2. Рух хлопоманів 
Б) Ю. Романчук, С. Воробкевич, В. Шашкевич, К. Климкович, Ф. Заревич, К. Горбаль. 
3. Рух народовців 
В) Ф. Матушевський, С.Єфремов, Є.Чикаленко, Л. Жебуньов
4. Українці польської культури (українці-латинники) 
Г) В. Антонович, Б. Познанський, Т. Рильський, П. Чубинський, К. Михальчук

Д) В. Антонович, П. Житецький, П. Чубинський, І. Нечуй-Левицький, М. Драгоманов, Ф. Вовк, С. Подолинський 

3. Встановіть відповідність між персоналіями та їх історичною роллю:

1. Петро Валуєв А) українофіл, меценат, великий поміщик на Полтавщині і Чернігівщині, голова Південно-Західного відділу Російського географічного товариства.
2. Михайло Драгоманов Б) Міністр внутрішніх справ Російської імперії 1861 – 1868 рр.; ініціатор запровадження загальної військової повинності; протистояв національно-визвольному руху народів Російської імперії, виступав проти багатомовності держави.
3. Григорій Ґалаґан
В) Один із найвизначніших політичних діячів Галичини кінця XIX ст. – першої половини XX cт. Співзасновник УНДП. Голова Головної української ради, Загальної української ради 1914 – 1918 рр.; голова Державного секретаріату ЗУНР
4. Кость Левицький
Г) видання першої української газети у Наддніпрянській Україні – «Хлібороб».
Д) Один із організаторів «Старої громади» у Києві, публіцист, історик, філософ, економіст, літературо-знавець, громадський діяч. Емігрував до Женеви, де очолював осередок української політичної еміграції. Автор праці «Пропащий час. Україна під Московським царством (1654 – 1876)».

4. За наведеним переліком фактів та понять визначте подію, про яку йдеться:
А) хутори, відруби, община, Селянський банк, приватна власність, аграрне перенаселення.
Б) Всеукраїнський з'їзд хліборобів, роззброєння дивізії Синьожупанників та Січових Стрільців, Герман фон Ейхгорн, «Грамота до всього українського народу», Закони про тимчасовий державний устрій України.


ІІ-й рівень (3 завдання по 4 бали за кожне = 12 балів)


1. Вкажіть, кого з відомих діячів стосуються наведені нижче факти та характеристики:

А) Видатний український і російський природознавець, основоположник геохімії, вчень про ноосферу і біосферу. З червня 1917 р. жив в Україні, в червні 1918 р. очолив комісію з вироблення законопроекту про заснування Української Академії наук. Перший президент УАН. Автор близько 400 праць. Працював у Празі, Парижі, член Чехо-Словацької та Паризької академій наук, багатьох зарубіжних наукових товариств.

Б) Український релігійний діяч, граф, єпископ Української греко-католицької церкви; від 17 січня 1901 до смерті — Митрополит Галицький та Архієпископ Львівський – предстоятель Української греко-католицької церкви. Належить до знатного галицького роду. Доктор права. За мудрі настанови й великі труди отримав багато народних імен: Український Мойсей, Духовний будівничий, Провідник української нації, Великий митрополит. За час свого служіння значно розбудував греко-католицьку церкву як в Україні, так і за кордоном. Будучи одним із найбагатших людей Галичини, щедро спонсорував українські культурно-просвітницькі товариства, надавав стипендії молодим митцям. У 1905 заснував Національний музей у Львові і придбав для нього велику кількість експонатів. Підтримував українську економічну діяльність, сприяв відкриттю кооперативів. Зазнавав утисків більшовиків. Помер 1 листопада 1944 року, його наступником став Йосиф Сліпий.

В) Український громадсько-політичний і державний діяч, літературний критик, історик літератури, академік Української Академії Наук (з 1919), віце-президент ВУАН (з 1922), дійсний член НТШ у Львові, публіцист, один із творців української журналістики. Брав участь у розробці концепції української державності, української національної культури й освіти. Надрукував близько десяти тисяч публіцистичних і наукових статей. Видав ряд монографічних нарисів, присвячених творчості Марка Вовчка, Т. Шевченка, І. Франка, М. Коцюбинського, І. Нечуя-Левицького, І. Карпенка-Карого, Панаса Мирного. Репресований 1930 р. у результаті сфабрикованого радянською владою так званого «процесу Спілки визволення України».

Г) Видатна українська поетеса, прозаїк, драматург, перекладач, літературний критик та фольклорист. Дочка відомої письменниці, громадської діячки Олени Пчілки, рідної сестри М. Драгоманова. Досконало володіла кількома іноземними мовами. Підтримувала дружні стосунки з О. Кобилянською, І. Франком, М. Грушевським. За життя вийшли твори «На крилах пісень», «Думи і мрії», «Відгуки». Похована в Києві на Байковому цвинтарі.

2. Назвіть авторів поданих нижче творів, висловлювань, виступів:
А) «Самостійна Україна».
Б) «Далі їдеш – тихішим будеш»
В) «На порозі нової України», «Історія України-Руси», «Хто такі українці і чого вони хочуть».
Г) «Україну треба любити не лише до глибини душі, а й до глибини власної кишені».

3. Дайте визначення таким історичним поняттям:
А) асиміляція
Б) інтервенція
В) соборність
Г) громадянська війна.


ІІІ рівень (2 завдання по 5 балів за кожне = 10 балів)

1. Уявіть, що Ви учасник українських національно-визвольних змагань 1917 – 1921 рр. Напишіть листа до друга-емігранта з описом подій першої радянсько (більшовицько)-української війни 1918 р. (12-15 речень), пояснивши в ньому:
А) загальну сутність російсько-українського конфлікту в 1917 – 1921 рр. (1 бал); 
Б) передумови та початок війни (2 бали);
В) хто керував радянсько-більшовицькими військами (1 бал);
Г) результат війни та її завершення (1 бал).

2. Уявіть собі, що вас запросили виступити на урочистостях, присвячених вшануванню діячів української культури ІІ половини ХІХ – початку ХХ століття. Складіть текст короткої промови (10-15 речень) на честь М.В. Лисенка. 

(Знання біографічних даних – 1 бал; знання особливостей творчої спадщини – 2 бали; уміння оцінити внесок у розвиток культурних надбань – 1 бал; логічність побудови виступу – 1 бал). 


Завдання розроблені д.і.н., професором,
завідувачем кафедри українознавства, культури
та документознавства ПолтНТУ імені Юрія Кондратюка
І.Г. Передерій



Контрольна робота з базової дисципліни – історії України – для ІІ етапу конкурсу-захисту науково-дослідницьких робі МАН України (2015 р.)


11-й клас

І-й рівень (4 завдання по 2 бали за кожне = 8 балів)

1. Розв’яжіть хронологічне рівняння, поставивши замість літер їх значення та виконавши необхідні арифметичні дії:

А + Б – В = дата? подія?

А) створення Союзу визволення України;
Б) заснування університету св. Володимира у Києві;
В) створення товариства «Просвіта» у Львові .

2. Визначте дати наведених нижче подій періоду Другої світової війни і розташуйте їх у хронологічній послідовності: 
А) Проголошення Акту відновлення Української держави.
Б) створення Української повстанської армії (УПА).
В) визволення Полтави від німецько-фашистських загарбників;
Г) Вступ Червоної армії на територію Західної України. 

3. Встановіть зв’язок між подіями та причетними до них особами у вигляді комбінації цифр та літер:

1. Пацифікація 1930 р. у Польщі щодо української національної меншини А) Є. Коновалець, А. Мельник, С. Бандера, К. Осьмак
2. «Розстріляне відродження» в українській культурі» Б) Д. Терпило, Ю. Тютюнник, Н. Махно, П. Болбочан, Н. Григор’єв
3. Отаманщина 1918 – 1923 рр. В) С. Єфремов, Є. Чикаленко, В. Матушевський,.А. Лотоцький, Л. Мацієвич
4. Створення та діяльність Організації українських націоналістів Г) Ю. Пілсудський, Д. Палієв, В. Целевич, І. Ліщинський, В. Кохан, О. Когут.

Д) М. Драй-Хмара, М. Хвильовий, М. Зеров, М. Бойчук, Л. Курбас.

4. За наведеними ланцюжками дат, назв та імен історичних персоналій визначте події, явища, про які йдеться:
А) хлібозаготівлі, С. Косіор, «Закон про п'ять колосків», П. Постишев, Л. Каганович, М. Хатаєвич, «чорні дошки», канібалізм;
Б) «умиротворення» Галичини, каральні експедиції, ревізії, принцип збірної відповідальності, масові репресії, політичний терор, Українське Національно-Демократичне Об'єднання (УНДО), пілсудчики. 


ІІ-й рівень (3 завдання по 4 бали за кожне = 12 балів)

1. Вкажіть, кого з відомих діячів стосуються наведені нижче факти та характеристики:

А) Український літературний критик, публіцист, філософ, політичний діяч, головний ідеолог українського інтегрального націоналізму. У дореволюційний час належав до УСДРП. Під час Першої світової війни став активним учасником та першим головою Союзу визволення України. В роки українських національно-визвольних змагань працював в урядових структурах Гетьманату П. Скоропадського та Директорії УНР. У пореволюційний час редагував у Львові Літературно-науковий вісник. 1926 р. написав свою провідну працю «Націоналізм». Був запеклим опонентом апологетів комуністичної ідеї, а також гетьмансько-монархічного руху в українській еміграції. У 1939 р. емігрував за кордон. Помер 30 березня 1973 у Канаді. Похований у США на українському кладовищі в Саут-Баунд-Брук.

Б) Український політичний діяч, ідеолог і теоретик українського націоналістичного руху ХХ ст., після розколу Організації українських націоналістів – голова Проводу радикального крила ОУН. Один із авторів Акту проголошення Української Держави 30 червня 1941 р. З початку 1942 р. по серпень 1944 р. перебував у концтаборі Заксенхаузен. У вересні 1944 року був звільнений і одержав від німецького командування пропозицію участі в керівництві антирадянського збройного руху в тилу Червоної армії, однак відхилив її і на співпрацю не погодився. Убитий у Мюнхені радянським агентом КДБ Богданом Сташинським 15 жовтня 1959 року.

В) Український політичний і громадський діяч, адвокат, публіцист, перший ідеолог українського націоналізму та організатор війська. Ідеолог і провідник Братства тарасівців, засновник Української народної партії (1902), один із лідерів Української демократичної хліборобської партії. Автор брошури «Самостійна Україна» (1900), «Десяти заповідей УНП», проекту Конституції (1905). Пішов з життя 1924 р. за нез’ясованих обставин.

Г) Український художник-графік, ілюстратор, знавець українського стародавнього мистецтва і геральдики. Виконав безліч гербів, ілюстрував або оформлював Малоросійський Гербовник, «Герби гетьманів Малоросії» та ін. Автор перших українських державних знаків (банкнот і поштових марок). Один з засновників і ректор Української Академії Мистецтв. Розробив проекти Державного Герба і Печатки Української держави. 18 липня 1918 р. гетьман Скоропадський затвердив спроектовану ним малу Державну печатку – зображення козака з пищалем на плечі на восьмикутному тлі, у верхній частині якого було розміщено володимирський тризуб. Помер від тифу 1920 р. 

2. Назвіть авторів указаних нижче творів, висловлювань, виступів:
А) «Московські задрипанки», «Мина Мазайло», «Геть від Москви!» 
Б) «Перина, латина, дитина».
В) «Кожне національне відродження починається з відродження еліти», «Україна на переломі», «Листи до братів-хліборобів» .
Г) «Любіть Україну, або ідіть геть!».

3. Дайте визначення історичних понять, поясніть значення сталих історіографічних виразів:
А) сепаратизм
Б) геноцид
В) «Золотий вересень»
Г) «Розстріляне відродження».


ІІІ рівень (2 завдання по 5 балів за кожне = 10 балів)

1. Складіть коротку довідникову статтю (10 – 15 речень) про одну із суспільно-політичних течій західноукраїнського руху другої половини ХІХ ст. – народовців, указавши в ній :
А) сутність течії (1 бал);
Б) причини виникнення (1 бал)
В) соціальна база руху та провідники (1 бал);
Г) громадська діяльність(2 бали).

2. Прочитайте уривок із документа: «… в період Вітчизняної війни багато кримських татар зрадили Батьківщину, дезертирували з частин Червоної Армії, які обороняли Крим, і переходили на бік противника, вступаючи у сформовані німцями добровольчі татарські військові частини, які боролися проти Червоної Армії, в період окупації Криму німецько-фашистськими військами, беручи участь у німецьких каральних загонах, кримські татари особливо відзначилися своїми жорстокими розправами щодо радянських партизанів, а також допомагали німецьким окупантам у справі організації насильницького вивезення радянських громадян в німецьке рабство і масового винищення радянських людей». Складіть стислий опис події, необхідність якої «обґрунтовується» в документі, зазначивши у ньому:
А) назва та час події, її офіційна причина та масштаби (2 бали);
Б) які ще народи СРСР пережили подібну подію у часи Другої світової війни (1 бал);
В) якого статусу відповідно до міжнародного права вимагають для цієї події представники народу, що його пережили (1 бал).
Г) як відображена ця історична подія у мистецтві, зокрема у кіно ( 1 бал)?


Завдання розроблені д.і.н., професором,
завідувачем кафедри українознавства, культури
та документознавства ПолтНТУ імені Юрія Кондратюка
І.Г. Передерій









Немає коментарів :

Дописати коментар