Контрольні завдання II етапу конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт

Контрольні завдання II етапу конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт


1.1. Контрольні завдання з історії
9 клас
I рівень (10 балів (4х2,5)


1. Укажіть події, пов'язані з такими датами (кожна правильна відповідь - 0,5 бала):
1. 1097 р.
2. 1187 р.
3. 1569 р.
4. 1648 р., січень
5. 1710 р., 5 квітня

2. Приведіть у відповідність (у вигляді комбінації букв та цифр) п'ять подій та п'ять імен пов'язаних з ними діячів (кожна правильна відповідь - 0,5 бала):
1.
Створення слов’янської абетки (глаголиці)
А
Гедеон Балабан
2.
Православний та уніатський собори в Бресті, утворення греко-католицької церкви
Б
Кирило й Мефодій
3.
Гадяцький трактат 1658 р.
В
Іван Котляревський
4.
Діяльність масонської ложі «Любов до істини»
Г
Іван Виговський
5.
Діяльність Кирило-Мефодіївського братства
Д
Осип Бодянський


Е
Микола Костомаров

3. Підберіть пари "термін-визначення", об'єднавши наведені нижче поняття та їх тлумачення у вигляді комбінацій букв і цифр:
1.
Вотчина
А
Один із найдавніших прямих податків у Київській державі і на українських землях у складі ВКЛ та Польщі
2.
Натуральне господарство
Б
Одна з форм феодальної власності у Київській Русі
3.
Фільварки
В
Найвпливовіші великі землевласники, переважно князі
4.
Магнати
Г
Господарства із застосуванням на панській землі примусової дармової праці залежних селян
5.
Подимне
Д
Тип відокремленого господарства, в Якому продукти виробляють для внутрігосподарського споживання


Е
Орган міського самоврядування в українських містах

4. Без імен М.Драгоманова, М.Аркаса, М.Міхновського не можна збагнути історичних подій другої половини XIX - початку XX століття. Вкажіть, кого саме (М.Драгоманова, М.Аркаса, М.Міхновського) стосуються наведені нижче твердження. 
А) Культурно-освітній діяч, один із засновників і голова "Просвіти" в Миколаєві, автор популярної "Історії України-Руси" (1908 р.)
Б) Громадсько-політичний діяч, літературознавець, історик, публіцист, фольклорист, економіст, філософ, родом із Полтавщини
В) Один з найактивніших членів Київської "Громади", видавець журналу "Громада"
Г) Засновник і перший ідеолог українського націоналізму, один з організаторів "Братства тарасівців"
Д) Композитор, автор опери "Катерина" на сюжет однойменної поеми Т.Шевченка

II рівень (10 балів)

1. Визначте авторів наведених рядків та події, про які йдеться (кожна правильн відповідь - 1 бал)
А "Правда те, що я мла й незначна людина, але Бог дав мені, що я є одновладцем і самодержцем руським... Виб'ю з лядської неволі ввесь руський народ... За кордон на війну не піду... А ставши над Віслою, скажу дальшим ляхам: сидіть, мовчіть, ляхи!"
Б "Ми про злодійські наміри царя не тільки від приятелів мали секретні відомості, а й самі цілком із ясних ознак довідалися: нас, гетьмана, старшину, полковників і все військо хотів захопити у свою тиранську неволю... Тому-то ми, гетьман, за спільною згодою... передалися під непереможну протекцію найяснішого шведського короля..."
В "Я повернула те, що було відірване"

2. Упізнайте зображену на малюнку пам'ятку архітектури Полтавщини, давши відповідь на запитання:

А) Назва, призначення, час зведення (1 бал)
Б) Архітектурний стиль (1 стиль)
В) Прізвище архітектора (1 бал)

3. Використовуючи підказки, наведені нижче, визначте та назвіть прізвища діячів вітчизняної історії (кожна правильна відповідь - 1 бал)
А) представник відомого княжого роду. У народній творчості відомий як безстрашний борець проти турок та кримських татар. Був засновником найсильнішої у середньовічній Європі військової організації
Б) російський дворянин українського походження, який брав активну участь у підготовці й проведенні реформ у галузі освіти. Завдяки його зусиллям у 1805 році був відкритий університет, який згодом перетворився на центр національного відродження. Нині цей університет носить його ім'я.
В) керівник селянського антифеодального рух в Західній Україні. Після революції 1848 року став депутатом парламенту однієї з європейських країн. Однак вважав збройні методи боротьби за права селян ефективнішими за парламентські. Позбавлений депутатського мандату, він очолив збройну антикріпосницьку боротьбу селян.
Г) випускник Харківського й викладач Київського університетів, близький приятель Т.Шевченка. Активний учасник першої української таємної суспільно-політичної організації. Автор одного з програмних документів цієї організації.

III рівень (10 балів (2х5)


1. Влітку 2012 року минає 355 років від дня смерті Б.Хмельницького. Однією з найважливіших подій його політичної біографії був україно-московський договір 1654 р. Наведіть відомі вам оцінки цього договору істориками, висловіть та обгрунтуйте власну оцінку. (5 балів)

2. Напишіть листа від імені К.Розумовського до його реально існуючого сучасника. У листі необхідно:
а) дати характеристику історичної епохи, в яку жили автор листа та його адресат
б) описати конкретну історичну подію, учасником якої був автор листа
в) сформулювати питання до адресата, що безпосередньо стосуються історичних подій, учасником чи очевидцем яких він міг бути.


10 клас

I рівень (10 балів (4х2,5)


1. Укажіть події, пов'язані з такими датами (кожна правильна відповідь - 0,5 бала)
1. 988 р.
2. 1700 - 1721 рр.
3. 1863 р.
4. 1919 р., 22 січня
5. 1922 р., 30 грудня

2. Приведіть у відповідність (у вигляді комбінації букв та цифр) п'ять подій та п'ять імен пов'язаних з ними діячів (кожна правильна відповідь - 0,5)

1.
Битва під Батогом 1652 р.
А
С.Гулак-Артемовський
2.
Селянський рух 1830 – 1835 рр. на Поділлі
Б
П.Дорошенко
3.
Боротьба за об’єднання Правобережжя і Лівобережжя в одну козацьку державу у XVII ст.
В
І.Гонта
4.
Створення у 1862 р. опери «Запорожець за Дунаєм»
Г
У.Кармелюк
5.
Коліївщина
Д
Б.Хмельницький


Е
П.Калнишевський

3. Підберіть пари "термін-визначення", об'єднавши наведені нижче поняття та їх тлумачення у вигляді комбінацій букв і цифр (кожна правильна відповідь - 0,5 бала)

1.
Народовці
А
Рух за возз’єднання нації, народів, які з певних причин були роз'єднані
2.
Соборність
Б
Умовна назва літературно-мистецької генерації 1920 – 1930 рр., репресованої більшовиками
3.
Українізація
В
Суспільно-політична течія серед молодої західноукраїнської інтелігенції, що виникла у 1860-х рр., виступала за єдність усіх українських земель та розвиток єдиної української мови
4.
«Розстріляне відродження»
Г
Політика ВКП (б), здійснювана в Україні в 1920 – на початку 30-х років, різновид політики коренізації
5.
Українські січові стрільці
Д
Дитячо-молодіжна організація, покликана виховувати молодь на морально-християнських засадах, виховувати патріотизм


Е
Напіввійськові товариства в Галичині напередодні Першої світової війни, які займалися військовим вишколом молоді

4. Без імен Є.Коновальця, Д.Донцова, В.Липинського не можна збагнути історичних подій 20-30-х рр. ХХ століття. Вкажіть, кого саме стосуються наведені нижче твердження (кожна правильна відповідь - 0,5 бала)
А) його було вбито в Роттердамі (1938 р.)
Б) він сформулював основні принципів інтегрального націоналізму
В) автор "Листів до братів-хліборобів"
Г) звертав особливу увагу на формування національної політичної еліти
Д) 1929 р. його було обрано головою проводу ОУН

II рівень (10 балів (2х3, 1х4)

1. Визначте авторів наведених рядків та події, про які йдеться (кожна правильна відповідь - 1 бал)
А Не наслідуй лиходіїв, не завидуй тим, що творять беззаконня, бо лиходії винищені будуть, а ті, що надіються на Господа, заволодіють землею. Убогих не забувайте...старих шануйте, як отця, а молодих - як братів"
Б "Вам, панове, потрібні великі катастрофи, а нам потрібна могутня Росія"
В "Східна Галіція і Лемківщина - давно неподільна частина однієї великої Росії, на тих землях місцеве населення завжди було руське (московське), тому адміністрація має бути бути основана на руських началах. Я буду тут заводити руський язик, закон і устрій"

2. Упізнайте зображену на малюнку пам'ятку архітектури Полтави, давши відповіді на запитання:


А) назва, призначення, час зведення (1 бал)
Б) архітектурний стиль (1 бал) 
В) прізвище архітектора (1 бал)

3. Використовуючи підказки, наведені нижче, визначте та назвіть прізвища діячів вітчизняної історії (кожна правильна відповідь - 1 бал)
А) український історик, автор знаменитої праці про козаків. До революції за свої патріотичні переконання був усунутий від викладацької діяльності. Створив історичний музей в одній із губерній. Після встановлення радянської влади в Україні став академіком ВУАН. Згодом знятий з роботи через ті ж причини, що й за царського режиму.
Б) діяч української культури, який створив український національний театр "Березіль"
В) український письменник, який у 20-х рр. ХХ століття звернувся до української інтелігенції із закликом відмовитись від панівної в Росії пролетарської культури, яку назвав "червона халтура"
Г) наш земляк, який уславився в роки Другої світової війни як відважний льотчик, за що отримав першу Зірку Героя Радянського Союзу. Вдруге цього звання він був удостоєний за дослідження космосу як льотчик-космонавт.

III рівень (10 балів (2х5)

1. У березні 2012 р. виповнюється 95 років від створення Української Центральної Ради. Оцінюючи її діяльність, українськй історик Я.Грицак зазначав: «Подиву гідним є те, що незважаючи на відверте доктринерство й відсутність політичного досвіду у її лідерів, Центральній Раді таки вдалося досягти чималих успіхів». Які оцінки діяльності Центральної Ради ви ще знаєте? Яку поділяєте? Поясніть, чому і висловіть своє бачення історичного значення діяльності Центральної Ради (5 балів)

2. Напишіть листа від імені П.Скоропадського до його реально існуючого сучасника. У листі необхідно:
А) дати характеристику історичної епохи, в яку жили автор листа  та його адресат
Б) описати конкретну історичну подію, учасником якої був автор листа
В) сформулювати питання до адресата, що безпосередньо стосуються історичних подій, учасником чи очевидцем яких він міг бути.


11 клас
I рівень (10 балів (4х2,5)

 1. Укажіть події, пов’язані з таким датами (кожна правильна відповідь – 0,5 бала)
1. 1019 – 1054 рр.
2. 1556 р.
3. 1906 р., 9 листопада
4. 1942 р., 14 жовтня
5. 1965 р., 4 вересня

2. Приведіть у відповідність (у вигляді комбінації букв та цифр) п’ять подій та п’ять імен  пов’язаних з ними діячів (кожна правильна відповідь – 0,5 бала):

1.
«Тарасова ніч»
А
І.Виговський
2.
Конотопська битва
Б
Л.Лук’яненко
3.
Рух «хлопоманів» у Наддніпрянщині
В
В.Винниченко
4.
Створення першої української професійної  трупи – Товариства українських акторів
Г
В.Антонович
5.
Утворення Генерального Секретаріату Центральної Ради
Д
М.Кропивницький


Е
Федорович (Трясило)

3. Підберіть пари «термін-визначення», об’єднавши наведені нижче поняття та їх тлумачення у вигляді комбінації букв і цифр (кожна правильна відповідь – 0,5 бала):

1.
Депортація
А
Байдуже ставлення до історичної батьківщини, свого народу, національної культури, другорядне значення національних проблем на фоні загальнолюдських
2.
Космополітизм
Б
Відновлення у попередньому правовому становищі
3.
Толерантність
В
Прагнення до відокремлення, відособлення
4.
Сепаратизм
Г
Офіційна назва масових репресій щодо українського населення Галичини, проведених урядом Польщі восени 1930 р.
5.
«Пацифікація»
Д
Примусове виселення з місця постійного проживання осіб, визнаних соціально небезпечними


Е
Ставлення з повагою до іншої точки зору, прагнення зрозуміти відмінну від власної позиції







4. Без імен М.Грушевського, В.Винниченка, С.Петлюри не можна збагнути історичних подій доби Української революції. Вкажіть, кого саме стосуються наведені нижче твердження (кожна правильна відповідь – 0,5 бала)
А) перший Президент УНР
Б) письменник, автор чотирнадцяти романів
В) видатний учений, автор близько 2 тисяч друкованих праць
Г) перший секретар військових справ Генерального Секретаріату УНР
Д) перший Голова Генерального Секретаріату

II рівень (10 балів (2х3, 1х4)

1. Визначте авторів наведених рядків та події, про які йдеться (кожна правильна відповідь – 1 бал)
А) «Коли б не було мого виступу, німці кілька днів, німці на кілька дів пізніше завели б на Україні звичайне генерал-губернаторство. Воно було б  оперте на загальні засади окупації і нічого спільного з українством…не було б»
Б) «Немає жодного сумніву в тому, що якби лише ми вирвали з рук польської буржуазії шляхетську армію, то революція робітничого класу в Польщі стала б фактом»
В) «Як цієї ночі ми не візьмемо Львова, то завтра його візьмуть поляки»

2. Упізнайте зображену на малюнку пам'ятку архітектури Полтави, давши відповідь на запитання:

А) назва, призначення, час зведення (1 бал)
Б) архітектурний стиль (1 бал)
В) прізвище архітекторів (1 бал)

3. Використовуючи підказки, наведені нижче, визначте та назвіть прізвища діячів вітчизняної історії (кожна правильна відповідь - 1 бал)
А) учений зі світовим ім'ям, основоположник нових напрямків природничих наук, автор вчення про ноосферу. Був першим президентом Академії наук молодої держави, яка виникла після розпаду Російської імперії.
Б) досяг однієї з найвищих сходинок у комуністичному керівництві Радянської України. Автор книги, яка зазнала гострої партійної критики за "ідеалізацію минулого" та обстоювання самобутності УРСР. Упродовж майже  десяти років твердо відстоював економічні, політичні та культурні інтереси республіки. Йому закидали надмірну самостійність, "місництво та прояви націоналізму", за що й був усунутий з посади.
В) поет, що почав свою кар'єру як учитель історії та редактор обласної партійної газети. Після прем'єри відомого фільму С.Параджанова його виключили з аспірантури і заарештували. Відбувши покарання, брав активну участь у правозахисному русі. Знову був заарештований і засуджений. Помер у мордовському таборі. 
Г) молодий журналіст, який нелегально видав збірку матеріалів про незаконні судові переслідування інакомислячих. За свою дисидентську діяльність двічі був ув'язнений. Двічі висував свою кандидатуру на виборах президента країни, але обидва рази програв.

III рівень (10 балів (2х5)


1. 30 грудня виповнюється 90 років з дня утворення Союзу РСР. Радянські історики розглядали створення СРСР як величезне досягнення національної політики Комуністичної партії, яка створила умови для гармонійного співіснування й вільного розвитку народів Союзу. Сучасні українські історики переважно негативно оцінюють як сам факт утворення СРСР, так і наслідки цього об'єднання для українського народу.Які оцінки цих процесів ви ще знаєте? Яку з них поділяєте і чому?
Відповідь обгрунтуйте (5 балів)

2. Напишіть листа від імені В.Щербицького до його реально існуючого сучасника. У листі необхідно
а) дати характеристику історичної епохи, в яку жили автор листа та його адресат
б) описати конкретну історичну подію, учасником якої був автор листа 
в) сформулювати питання до адресата, що безпосередньо стосуються історичних подій, учасником чи очевидцем яких він міг бути.

Немає коментарів :

Дописати коментар