Відділення історії
Секція всесвітньої історії
Прометеїзм у
зовнішній політиці Польщі
(1921
- 1939 рр.)
Актуальність
теми: В умовах становлення Української держави та євроатлантичних інтеграційних
процесів дедалі більше зростає інтерес до всесвітньої історії. В східній
політиці сучасної Польщі спостерігається поступове повернення до концепції
прометеїзму, що була актуальною в міжвоєнний період. А оскільки в ній не
останнє місце відводилося Україні, як і іншим державам Центрально-Східної
Європи, ця тема є цікавою для дослідження.
Об’єктом
дослідження є міжнародні відносини в Центрально-Східній
Європі в першій чверті ХХ ст.
Предмет
дослідження – закономірності
формування та механізми реалізації концепції прометеїзму в зовнішній політиці
Польщі.
Мета
дослідження – аналіз концепції
прометеїзму, що реалізувалася в діяльності
прометеївського руху й політиці польських політичних діячів, які
поділяли погляди Ю.Пілсудського.
Основні завдання:
·
дослідити
витоки й традиції польського
прометеїзму, які втілилися в східній політиці Юзефа Пілсудського;
·
схарактеризувати
складові східної політики Ю.Пілсудського та його соратників;
·
проаналізувати
еволюцію й основні складові концепції прометеїзму в міжвоєнній Польщі;
дослідити становлення, розвиток і організаційну структуру
міжнародного прометеївського руху.
Результат
дослідження
Прометеївська концепція Польщі увібрала
в себе традиції давніх Ягеллонів, які пріоритетним в зовнішній політиці вважали
східний напрямок. Провідною ідеєю була ідея месіанського покликання Польщі у
відносинах із сусідніми державами. Автором і активним провідником ідеї
месіанізму був А.Міцкевич. Доктрина Міцкевича й поляків-патріотів XIX ст.
втілилася в східній концепції Юзефа Пілсудського.
Величезний вплив на східну політику Польської республіки
1918 – 1921 років справила ідея федералізму завдяки діяльності й самого
Пілсудського і його соратників. Концепція федералізму була спрямована на
розчленування імперії Романових за національними ознаками й утворення на її
основі незалежних держав, які передбачалося з’єднати з Польщею на умовах
федерації. Основна увага в реалізації означеної конструкції була зосереджена на
Литві, Білорусі та Україні, у союзі із якими Польща бажала утвердити свою
гегемонію в Східній Європі.
Концепція «прометеїзму» стала новим баченням федераційної
ідеї, яка після підписання Ризького миру 1921 р. зазнала невдачі, але водночас
вона стала і її ідейним підґрунтям. Вона передбачала ідею політичного зближення
«нових народів», поневолених радянською державою. Принципи прометеїстів будувались на базі організації Союзу
зближення відроджених народів – СЗВН, яка утворилася в 1921 році, базі
організації було налагоджено випуск свого тижневика «Przymierze». В другій
половині 20-х рр. ХХ ст. структурними елементами
прометеїзму стали організація «Прометей» в
Парижі й Комітет
незалежності Кавказу в Константинополі. У 1928 р. було створено
варшавський варіант організації «Прометей». Метою реалізації
концепції прометеїзму мало стати
розчленування СРСР за
національною ознакою й побудова
на його «руїнах»
Великої Польщі, на
засадах федерації з Україною,
Грузією, Азербайджаном, Кримом
та іншими республіками.
Прометеїзм був важливою сторінкою в історії польської
політичної думки, оскільки проклав шлях майбутньому демократичному устрою
східноєвропейських держав і плідній співпраці з ними польської держави.
Немає коментарів :
Дописати коментар